انار پیچ

طرز تهیه انار بیج (سبزی اسفناج )

مواد لازم

گردو : ۲۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم
آب انار ترش : یک لیوان
پیاز : ۱ عدد
پودر گلپر : یک قاشق مرباخوری
سبزی خرد شده ( تره : ۱۰۰ گرم ، جعفری : ۸۰ گرم ، نعنا : چند شاخه ، خالواش : ۵۰ گرم ) : ۲۵۰ گرم
رب انار : به میزان لازم
زردچوبه : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم
فلفل : به میزان لازم


طرز تهیه

برای تهیه اناربیج ابتدا آبغوره و یا آب انار ترش را درون قابلمه ای مناسب بریزید و نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا به دمای جوش برسد. در صورت استفاده از آبغوره برای پخت خورش می توانید از ۱/۲ لیوان آبغوره استفاده کنید و باقی مانده لیوان را با آب پر کنید و درون قابلمه بریزید. در مرحله بعدی طرز تهیه خورش اناربیج گردو را به صورت ریز آسیاب کنید سپس گردو خرد شده را با مقداری آب مخلوط کنید و درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گردو به مدت دو تا سه ساعت بپزد و به روغن بیفتد و در طول این مدت چند بار آب سرد به آن اضافه کنید تا گردوهای خرد شده حسابی روغن پس بدهند.

۲۰۰ گرم از سبزی خرد شده را با مقداری روغن درون تابه سرخ کنید.

سبزی سرخ شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا سبزی به مدت یک ساعت پخته شود. پیاز را رنده کنید و آب آن را به صورت کامل بگیرید سپس پیاز را با گوشت چرخ کرده و باقی مانده سبزی و فلفل و نمک به خوبی مخلوط کنید و گوشت را ورز دهید.

سپس به اندازه یک گردو از گوشت چرخ کرده بردارید و با کمک دست به آن فرم دهید و گوشت های قلقلی شده را با مقداری روغن درون تابه تفت دهید.

در مرحله بعدی طرز تهیه اناربیج رب انار را به صورت آرام آرام به خورشت اضافه کنید و گلپر را هم به خورش بیفزایید سپس گوشت های قلقلی شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش به مدت یک ساعت دیگر جا بیفتد و غلیظ شود و بعد از مدت زمان ذکر شده خورش را تست کنید تا نمک و ترشی آن اندازه باشد و اگر ترشی و یا نمک خورش کم بود مقداری آب انار ( آبغوره ) و نمک به آن بیفزایید و اجازه دهید تا خورش به خوبی جا بیفتد.

خورش اناربیج را درون ظرفی مناسب برای سرو بکشید و به همراه برنج این خورش خوشمزه را میل کنید.

نکات لازم:

به جای استفاده از آب انار ترش می توانید از آبغوره در دستور تهیه انار بیج استفاده کنید و مقدار آبغوره را در حدی بریزید که ترشی خوش باب میل شما باشد.
به جای استفاده از خالواش می توانید مقدار نعنا را بیشتر کنید.