آش رشته

آش رشته یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین آش های ایرانی است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ تا ۶ نفر آش رشته تهیه نمایید.

مواد لازم:

سبزی آش (تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر) 1 کیلوگرم

رشته آش 1 بسته

لوبیا چیتی نصف لیوان

نخود یک سوم لیوان

عدس نصف لیوان

لوبیا سفید یک سوم لیوان

لوبیا قرمز یک سوم لیوان

پیاز 8 عدد

سیر 10 حبه

کشک به میزان لازم

نعناع خشک 2 قاشق غذا خوری

روغن به میزان لازم

فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم

نمک به میزان لازم

زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:

در مرحله اول باید حبوبات به جز عدس را از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را عوض کنیم تا در زمان مصرف ایجاد نفخ نکنند. یک قابلمه بزرگ برای تهیه آش انتخاب می کنیم حبوبات خیس خورده را به همراه آب داخلش می ریزیم.

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخلش به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم تا حبوبات نیم پز شوند. پس از اینکه حبوبات کمی نرم شدند عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و همچنان اجازه می دهیم حبوبات به خوبی بپزند.

پیاز را بصورت خلالی نازک و سیرها را به صورت نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه هر کدام را جداگانه تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند  و مقداری زردچوبه داخل آن ها میریزیم و می گذاریم طلایی شود،حواستان باشد سیر نسوزد. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده  و نمک و فلفل را داخل قابلمه می ریزیم.

نصف سیر و پیاز سرخ را شده را برای تزیین آش رشته کنار می گذاریم. بلافاصله بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی آش را خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم. نیاز به گذاشتن درب قابلمه نیست چون باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود.

حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی بپزند. زمانی که مطمئن شدید مواد آش کاملا پخته شده اند رشته آشی را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از بیست دقیقه کشک را به آش اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

دقت داشته باشید کشک و رشته آش ممکن است شور باشند و نیاز به اضافه کردن نمک زیادی نباشد پس در این مرحله مراقب باشید آش رشته را شور نکنید. کمی مواد آش را زیر و رو می کنیم و آش را از روی حرارت بر می داریم.

در یک کاسه کوچک کمی روغن می ریزیم و نعناع خشک شده را به آن اضافه می کنیم. کاسه را روی حرارت قرار می دهیم و نعناع خشک را کمی تفت می دهیم سپس از روی حرارت بر می داریم. در زمان کشیدن آش در کاسه با نعناع داغ ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین می کنیم. امیدواریم از آش رشته که یک غذای اصیل ایرانی است لذت ببرید.